Wilskracht, so what?

Een tijdje  geleden werd mij een boek aanbevolen door een kennis. Met een oog op de titel, dwaalde mijn geest eigenlijk al af naar the next best thing.  Toch borrelde de titel onbewust in mijn geest omhoog. Precies op het moment dat ik naar karate wilde gaan. Of beter gezegd, toen ik eigenlijk niet naar karate wilde gaan (om 1 van de 100.000 redenen die je daarvoor kunt verzinnen). Ik verzuchte tegen mijzelf: “Als ik toch eens iets meer wilskracht had. Al was het alleen maar om de deur uit te stappen en naar de dojo te gaan.”

 

Willpower: the rediscovery of our greatest strength

Dat is dus de titel. Ik las het vrijwel aan een stuk. Blijkbaar had ik wel genoeg wilskracht om met een dekentje op de bank weg te kruipen met een dik boek. Toen ik het boek uit had, had ik een soort van vreemd inzicht gekregen. Voornamelijk inzicht in mijn eigen functioneren in relatie tot wilskracht. Dat was best schokkend, maar gewapend met nieuwe feiten uit dit boek, ook een heel positieve ervaring.

 

Willpower? Wat is dat voor een boek?

Het boek is eigenlijk een inzicht in de sociaal psychologische wetenschap achter de wilskracht. Door de auteurs wordt het verhaal inspirerend gebracht door anekdotes, verwijzing naar de groten der geschiedenis en directe voorbeelden uit het dagelijks leven. Maar… wel geheel onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. Geen ‘hocuspocus-red-jezelf-boek’ dus.

 

Wilskracht werkt als een spier

Je kunt het dus trainen. Het uithoudingsvermogen van je wilskracht kan je vergroten. En het maakt eigenlijk niet uit hoe je dat doet, als je maar iets doet. In het boek wordt als voorbeeld het ‘recht opzitten’ gebruikt. Door elke keer jezelf te corrigeren bij het zitten, train je de wilskracht op elk gebied en niet alleen bij het zitten. Recht opzitten geeft dus uiteindelijk extra wilskracht tijdens, bijvoorbeeld karate trainen. Of naar karate toe gaan.

 

Zelfcontrole

Waarom loop je te mopperen op je vriend of vriendin als hij of zij een lastige vraag stelt en je bent net terug van een helse dag op je werk? Niet alleen vermoeidheid speelt een rol. Het heeft te maken met je zelfcontrole. Zelfcontrole kost ons ontzettend veel wilskracht. En die wilskracht heb je net gebruikt om je netjes te gedragen op je werk. Dus… je loopt het risico dat je partner het moet ontgelden.

 

Verdeel je (wils)kracht

Je hebt van je wilskracht zogezegd maar 1 portie. En die moet je verdelen over alle dingen die wilskracht van je nodig hebben. Het boek pleit dan ook om bijvoorbeeld bij een examen eerst de lastige vragen op te lossen. Als je eerst de makkelijke vragen doet, dan heb je waarschijnlijk onvoldoende wilskracht over om de lastige vragen helemaal op te lossen. Althans, je gaat het eerder opgeven. Wil je vanavond naar karate? Je weet dat dit wilskracht gaat kosten. Dus zorg ervoor dat je in de loop van de dag wilskracht spaart. Zo zorg je er voor dat je ook werkelijk vanavond in de dojo staat.

 

Wist je dat wilskracht glucose nodig heeft?

Dus nog een reden om goed en gezond te eten. Wilskracht heeft energie nodig. Een suikerklontje helpt, maar dat is natuurlijk geen bron van duurzame energie. Een goede voeding is dat wel. Neem dus geen lastige beslissingen op een lege maag! Dat kan je anders nog een keer gaan opbreken.

 

En verder…

Ja, dit boek is een echte aanrader. Ik heb slechts enkele dingen er uitgehaald die mij erg verbaasde. Ik heb de Kindle versie in het Engels gelezen, maar het boek is ook gewoon verkrijgbaar. In het Nederlands is de titel “Wilskracht; de herontdekking van de grootste kracht van de mens”.

Dojo Delft


Dit bericht werd geplaatst in Boeken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wilskracht, so what?

  1. Alan zegt:

    Hee Bianca, super interessant, die wil ik zeker ook gaan lezen! (Hopelijk ontbreekt me de motivatie daarvoor niet 🙂 )

    Alan.

Geef een reactie

